Coşmarurile copilăriei

decembrie 19, 2015
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Coşmarurile (visele urâte ce implică pericol imaginar sau ameninţare la adresa persoanei care visează) apar cel mai frecvent în copilăria mică, în perioada preşcolară, când imaginaţia copiilor începe să fie mai activă. Prea multă oboseală înainte de culcare, febră, imaginaţie foarte bogată, rutine neregulate în ceea ce priveşte somnul sau stresul, anxietatea pot creşte riscul să apară coşmarurile. E important de ştiut că ele sunt parte a stadiilor de dezvoltare, cele mai multe reprezentând modul în care copiii fac faţă dificultăţilor din viaţă de zi cu zi. Adesea coşmarurile sunt generate de sentimente pe care copilul nu le poate gestiona, prin ele creierul încercând să aducă un echilibru între dorinţa specifică vârstei de a fi “cel mai puternic” şi limitările mediului în care trăieşte.

Ce poţi face după un coşmar al copilului tău:

  • Mergi lângă patul copilului şi explică-i că a avut un vis urât ce nu are legătură cu realitatea. Asigură-l că este în siguranţă şi că eşti lângă el în timp ce îi vorbeşti uşor, cu calm, până când se linişteşte. Acest lucru presupune ca şi tu să îţi menţii echilibrul emoţional.
  • După ce se linişteşte, încurajează-l să povestească visul dacă doreşte.
  • Dacă îi este frică de monştrii sau alte personaje pe care le-a avut în vis, fii alături de el şi spune-i că îl înţelegi, pentru că astfel de vise pot fi foarte înfricoşătoare, dar că nu rănesc cu adevărat. Eventual, verifică împreună cu copilul dacă personajul visat s-a ascuns sub pat, în dulap sau în alte locuri din cameră, pentru a-l asigura că zona este liberă;
  • O lumină de noapte, lumina lăsată aprinsă pe hol ori o lanternă, îi pot reda copilului un sentiment de siguranţă;
  • Ajută-ţi copilul să adoarmă înapoi – lasă-i o pătură preferată, o jucărie ori o melodie care îi face plăcere până când adoarme; poţi discuta cu el despre experienţe frumoase prin care a trecut sau îi poţi citi o poveste care să îl distragă de la evenimentele trăite în vis;
  • Dacă readuce în zilele următoare în discuţie coşmarul de peste noapte, ascultă cu atenţie, fără să pari neinteresat. Vorbind despre visul său a două zi, multe din imaginile înspăimântătoare îşi pot pierde din puteri. Încearcă să-l laşi pe el să aducă vorba despre vis, fără să îi reaminteşti dacă nu este cazul.
  • Foloseşte jocurile de rol pentru a folosi puterile magice să învingă forţele răului şi să aducă finaluri noi, vesele, la visele urâte; încurajează-l să găsească soluţii creative la dileme, oferindu-i astfel ocazia să se joace cu imaginile din vis în loc să se simtă ameninţat sau demoralizat.
  • Dacă devine un coşmar ce se repetă, încearcă să cauţi motivul pentru care se întâmplă acest lucru (evenimente traumatizante, schimbări majore în viaţă copilului, emisiuni sau jocuri cu conţinut emoţional puternic la care a fost expus, febra).

Sunt convinsă că un coşmar al copilului poate fi înspăimântător chiar şi pentru cei din jur, motiv pentru care accentuez ideea de a-ţi păstra calmul în astfel de momente. De asemenea, e foarte important, în cazul în care activităţile rutiniere, zilnice, ale copilului sunt afectate de visele de peste noapte, să ceri ajutorul specialiştilor şi să încerci să găseşti soluţii împreună cu aceştia. Elimină întâi orice cauză medicală, apoi vorbeşte despre dificultăţile pe care le întâmpinaţi cu un psiholog.

Ți-a plăcut acest articol?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi şi alte materiale interesante despre copii şi părinţi.

Despre mine

Andreea Gavenea
Mă numesc Andreea Găvenea și sunt psihoterapeut cu specializare în terapie prin joc şi dramaterapie. Am lucrat cu copii în grădiniţe din Bucureşti şi din Braşov, am fost instructor pentru copii în programe de educaţie complementară, psiholog pentru copii instituţionalizaţi, psiholog pentru copii şi adulţi cu dificultăţi de învăţare. Acum continui să lucrez ca psiholog pentru copii şi familii şi consultant parenting în Brașov. Organizez sesiuni de dezvoltare personală şi ateliere de lucru prin metode creative atât pentru copii, cât şi pentru adulţi. Mă poţi contacta pe mail, la adresa andreea@parintitandem.ro.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lasă un comentariu
Terapie prin joc şi dramaterapieExistă sau nu Moș Crăciun?!
All comments (2)
  • Latu Catalin
    20 decembrie 2015 at 21:08

    Felicitari!!! Sunt sigur ca acest articol va ajuta multe familii...de aceea speram ca vei posta si altele cel putin la fel de utile

    Reply
  • Andreea Găvenea
    22 decembrie 2015 at 20:28

    Multumesc, Catalin! Ma bucur mult ca il consideri util! Am o lista mare de articole pregatite, asa ca va puteti abona la newsletter daca vreti […] Read MoreMultumesc, Catalin! Ma bucur mult ca il consideri util! Am o lista mare de articole pregatite, asa ca va puteti abona la newsletter daca vreti sa cititi articolele "la cald". Read Less

    Reply

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Îţi recomand şi:
Parteneri
Pastel Chalet Outdoor Fun SIGLA transformArt