Terapie prin joc şi dramaterapie

decembrie 12, 2015
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Terapia prin joc este la început de drum la noi în ţară, însă nu mai este o noutate să vă spun că ea porneşte de la ideea că jocul reprezintă limbajul copiilor, modul lor de a-şi transmite preocupările şi emoţiile. Prin intermediul terapiei prin joc, copiii învaţă să comunice cu ceilalţi într-un mod adecvat, să îşi modifice comportamentul, să dezvolte abilităţi de rezolvare de probleme şi multe altele. Este însă foarte important că, în timpul sesiunilor, copiii se simt auziţi, au parte de un mediu structurat şi protejat în care limitele există doar pentru a le asigura mai multă siguranţă. Scopul acestei terapii este de a veni în ajutorul persoanelor a căror dificultăţi emoţionale şi comportamentale interferează cu funcţionarea normală de zi cu zi, dar nu numai. Terapia prin joc acordă copiilor oportunitatea de a explora şi a se deschide mai mult decât în mod obişnuit. În terapie copiilor li se oferă uneltele necesare (jucării şi activităţi) şi atmosfera necesară pentru a lucra cu problemele personale, pentru a încerca diferite soluţii şi a învăţa mai multe metode eficiente de rezolvare a situaţiilor dificile.

Spre deosebire de o persoană care utilizează jocurile în interacţiunea cu copiii, terapeutul prin joc recunoaşte teme şi modele în jocuri, ajutând copilul să dea un sens, să îşi explice în mai mare măsură fenomenele din jurul său şi lucrurile care îl afectează.

Dramaterapia intervine şi ea pentru a crea, alături de terapia prin joc, o distanţă psihologică sigură faţă de problemele întâmpinate, permiţând exprimarea gândurilor şi trăirilor într-un mod adecvat nivelului de dezvoltare al fiecăruia. Prin interpretarea poveştilor terapeutice, jocuri de rol, activităţi creative, improvizaţie, povestire, creare de ritmuri ne putem descoperi mai bine dezvoltând abilităţi de auto-observare, ne putem controla impulsurile de moment, putem găsi modalităţi de adaptare la frustrare şi anxietate, dar mai ales, ne putem îmbunătăţi capacitatea de încredere şi relaţionare.

Sesiunile la care participă copilul pot fi non-directive (în care acesta decide ce să facă în timpul întâlnirii păstrând limite ce ţin de siguranţă), directive (în care terapeutul ghidează activităţile), ori pot alterna între cele două. Indiferent de stilul adoptat, în funcţie de particularităţile fiecărui copil, terapeutul urmăreşte îndeaproape fiecare schimbare în joc, emoţiile transmise şi modul copilului de a identifica soluţii.

Ți-a plăcut acest articol?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi şi alte materiale interesante despre copii şi părinţi.

Despre mine

Andreea Gavenea
Mă numesc Andreea Găvenea și sunt psihoterapeut cu specializare în terapie prin joc şi dramaterapie. Am lucrat cu copii în grădiniţe din Bucureşti şi din Braşov, am fost instructor pentru copii în programe de educaţie complementară, psiholog pentru copii instituţionalizaţi, psiholog pentru copii şi adulţi cu dificultăţi de învăţare. Acum continui să lucrez ca psiholog pentru copii şi familii şi consultant parenting în Brașov. Organizez sesiuni de dezvoltare personală şi ateliere de lucru prin metode creative atât pentru copii, cât şi pentru adulţi. Mă poţi contacta pe mail, la adresa andreea@parintitandem.ro.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lasă un comentariu
Celebrul „Nu”!Coşmarurile copilăriei

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Descarcă GRATUIT ebook-ul pentru îmbunătățirea relației cu copilul tău!

Am lansat recent un eBook care să te ajute să iți motivezi copilul fără a pune presiune pe el. Astfel, acesta va învăța să facă față situațiilor dificile menținând o stimă de sine ridicată și având în mai mică măsură teama de eșec.