Tocmai a împlinit 7 ani şi te trezeşti uneori cu gândul că parcă acum îl ţineai în braţe şi îi cântai cântece de leagăn la nesfârșit ca să te poţi odihni şi tu puţin. Atunci îţi doreai să treci mai repede peste toate nopţile nedormite, iar acum parcă tânjesti după acea perioadă când lumea era a voastră.
Am scris în articole anterioare despre copiii la vârsta de 3 ani ani și despre cei care au 5 ani, despre caracteristicile acestor perioade. La 7-8 ani, deja şcolar, copilul tău începe să contureze propria lui “lume”, se îndreaptă spre mai multă independenţă, atât din perspectivă intelectuală cât şi emoţională. Nu îţi va arăta schimbări majore în ceea ce priveşte mişcările mari pe care le face pentru că este o perioadă în care îşi rafinează coordonarea mişcărilor şi îşi pune la punct mişcările de fineţe. În schimb, vei putea sesiza schimbări importante în abilităţile sale sociale şi în dezvoltarea gândirii:
Dezvoltarea socio-emoţională
- Îşi doreşte să fie perfect, fiind un fin auto-critic;
- Îşi face multe griji, putând avea încrederea în sine mai scăzută la această vârstă;
- Tinde să se plângă mult;
- Are reacţii emoţionale puternice;
- Înţelege diferenţa între bine şi rău;
- Evită prezenţa adulţilor;
- Doreşte să fie plăcut şi acceptat de către prieteni; adesea creează legături puternice cu cei de aceeaşi vârstă, având deja un “cel mai bun prieten”;
- Demonstrează capacitatea de a înţelege acţiunile şi trăirile celorlalţi;
- Alege prezenţa celor de acelaşi gen atunci când se joacă în grup (fetele cu fetele, băieţii cu băieţii);
- Începe să înţeleagă regulile jocurilor de masă, deşi tinde să le adapteze şi să creeze propriile reguli;
- Adesea încearcă să trişeze la jocuri dacă poate;
- Îi e mai uşor să piardă şi dă în mai mică măsură vină pe ceilalţi pentru eşecurile sale;
- Îşi aşteaptă rândul la activităţi;
- Începe să simtă vină şi ruşine.
Dezvoltarea cognitivă
- Se poate concentra pe sarcini pentru perioade mai lungi de timp – chiar şi 30 de minute pe aceeaşi sarcină;
- Gândirea sa este logică, având multe momente în care reflectă asupra numeroaselor întrebări pe care le are;
- Este capabil să ia decizii simple;
- Apreciază mai bine timpul, ştie cât este ceasul, zilele săptămânii şi lunile anului;
- Face adunări şi scăderi simple;
- Poate rezolva mental probleme de aritmetică;
- Face măsurători cu rigla;
- Poate găsi şi descrie elementele care se aseamănă de la două obiecte;
- Înţelege că literele reprezintă sunetele care formează cuvinte;
- Se evidenţiază mai bine stilul propriu de învăţare;
- Este mai ancorat în prezent, gândindu-se mai mult la viitor (lasă în urmă gândirea magică); este perioada în care mulţi copii renunţă să mai creadă în Moş Crăciun; în acelaşi timp, poate dezvolta frica de elemente pe care le ia acum mai în serios (frică de elemente fantastice precum monştrii sau fantome).
Dezvoltarea mişcărilor (motricitate)
- Coordonarea mâna-ochi este bine dezvoltată deja – poate face mişcări atât de precise pe cât îşi doreşte; foloseşte cu precizie foarfeca, exersează caligrafia; îi e mai uşor să participe la activităţi de modelaj, pictură, desen sau activităţi practice;
- Poate arunca, prinde şi lovi cu piciorul mingea;
- Are un echilibru bun, motiv pentru care accidentele la joacă sunt mult mai puţine; poate merge pe bicicletă cu două roţi sau poate învaţa să stea în mâini;
- Îşi coordonează mai bine mişcările reuşind să execute mişcări de gimnastică simple, cum ar fi tumbele; adesea e dornic să exerseze şi să îşi îmbunătăţească mişcările, motiv pentru care poate fi entuziasmat de activităţi precum căţăratul, înotul, dansul sau practicarea oricărui sport. Diferenţele în abilităţile de motricitate de la această vârstă constă în măsura în care copiii îşi petrec timp în natură şi de calităţile înnăscute.
Dezvoltarea limbajului
- Vocabularul este în continuă dezvoltare; deja cunoaşte câteva mii de cuvinte pe care le foloseşte potrivit contextului, cu tonalităţi diferite şi volum adaptat;
- Limbajul descriptiv este bine format – poate descrie obiecte uzuale şi poate explica la ce folosesc;
- Poate urmări instrucţiuni cu trei cerinţe diferite;
- Îi place să poarte conversaţii lungi, să spună glume şi să copieze accente inedite ale celor din jur şi ale personajelor din desene animate sau din filme;
- La 7-8 ani cei mai mulţi copii ştiu să citească singuri cu uşurinţă şi apreciază cărţile adecvate vârstei.
Ţine minte: informaţiile din acest articol nu reprezintă o alternativă la consultaţiile profesioniştilor. De asemenea, trăsăturile descrise nu sunt termene limită rigide, ele reprezintă media. Unii copii pot atinge anumite abilităţi mai devreme iar altele mai târziu. Tu decizi ce este “normal” pentru copilul tău, dar dacă întâmpini dificultăţi sau ai preocupări, ia legătura cu un specialist. De asemenea, încurajez dezvoltarea copiilor în ritmul lor propriu, valorizând fiecare pas pe care acesta îl face, fără comparaţii cu cei aflaţi la vârste apropiate!
Citește și
- Când părintele reacționează exagerat
- Teama părintelui de presiunea grupului
- 5 activități care îți pot ține copilul ocupat – 3-5 ani
Surse:
– Web MD
– Baby Center