Caracteristici ale vârstei de 3 ani

februarie 22, 2016
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Felicitări! Ai trecut cu bine de primii doi ani „critici” din viaţa copilului tău. Probabil că ai trăit cu impresia că toată energia ta a fost absorbită de această perioadă. Cu toate acestea, sper că ai mai păstrat ceva pentru ce urmează – o mulţime de întrebări (citeşte mai multe despre asta), poveşti repetate la nesfârşit, eventual temeri puternice de diferite lucruri. De la trei ani, însă, copiii încep să te asculte (iată un mare pas înainte, nu mai simţi că vorbeşti singur). De asemenea, copilul tău începe să înţeleagă că mintea, corpul şi emoţiile sunt ale lui, având nevoie să demonstreze independenţa. În acelaşi timp începe să îi sesizeze pe cei din jur şi este mai deschis să se joace alături de ceilalţi copii (mai puţin împreună). Adoră jocurile de rol şi poveştile în măsura în care gândirea magică îşi spune accentuat cuvântul. Odată cu imaginaţia băgată pot să apară şi prietenii imaginari.

E important să ştii la ce să te aştepţi pe măsură ce copilul tău creşte, pentru a ştii dacă este cazul să te alertezi dacă apar întârzieri în achiziţiile anumitor abilităţi. Din aceste considerente, îţi prezint o serie de articole cu caracteristicile fiecărui an din dezvoltarea copilului tău. Astăzi îţi scriu despre caracteristicile vârstei de 3 ani. Te poţi întâlni cu o mulţime de provocări din partea copilului tău aflat la această vârstă, aşa că le poţi întâmpina mai deschis dacă ştii la ce să te aştepţi.

Dezvoltarea socio-emoţională

  • Are nevoie să îşi demonstreze independenţa atât fizic cât şi emoţional – vrea să facă singur tot;
  • Devine mai social – poate, cu ajutor, să coopereze cu cei de aceeaşi vârstă, să îşi aştepte rândul, dar preferă să se joace singur lângă ceilalţi copii;
  • Are dificultai în a împărţi jucări, ceea ce poate crea tensiuni între copii;
  • Îşi imită părinţii sau prietenii;
  • Arată afecţiune faţă de persoanele cunoscute şi prieteni;
  • Înţelege ideea de “a mea” şi “a lui/a ei”;
  • Arată o gamă largă de emoţii cum ar fi fericire, tristeţe, furie, plictiseală;
  • Încă nu îşi poate exprima sentimentele în cuvinte;
  • Odată cu dezvoltarea imaginaţiei poate începe să dezvolte temeri puternice, putând să se sperie de monştrii din dulap sau de broaştele de pe scurgerea de apă;
  • Îi e greu să facă diferenţa dintre realitate şi fantezie;
  • Se poate supăra când apar schimbări în rutină sa;
  • Poate face o alegere între două lucruri (vrei sa îmbraci pantalonii maro sau pantalonii roşii?);
  • Poate face diferenţa între o fată şi un băiat, dar nu înţelege bine diferenţele între genuri;
  • Prezintă interes pentru mersul la toaletă; rămâne uscat pe perioada în care este treaz;
  • Are nevoie de 11 până la 13 ore de somn pe zi.

Dezvoltarea cognitivă (abilitatea de a învăţa, de a gândi şi de a rezolva probleme):

  • Este perioada în care începe să adreseze o mulţime de întrebări; deşi poate fi enervant uneori, adresarea de întrebări este o etapă importantă în dezvoltare;
  • Poate asocia şi denumi câteva culori familiare;
  • Înţelege ideea de “asemănător” şi “diferit”;
  • Cunoaşte antonime – “mare-mic”, “subţire-gros”..;
  • Jocul devine mai bogat în imaginaţie;
  • Începe să exerseze rezolvarea de probleme, în special pe principiul încercare şi eroare;
  • Urmăreşte instrucţiuni din două – trei părţi;
  • Reţine părţi dintr-o poveste;
  • Înţelege mai bine părţile zilei (dimineaţă, la prânz, seara);
  • Poate memora un şir de cifre mai degrabă decât să numere, la fel cum poate face cu alfabetul – poate spune literele din memorie, dar nu recunoaşte literele scrise;
  • Îşi poate menţine atenţia pentru 5-10 minute pe o sarcină;
  • Poate sorta obiecte după formă şi culoare;
  • Începe să rezolve puzzle-uri simple – 3-4 piese;
  • Recunoaşte şi identifică obiecte şi imagini comune, familiare;
  • Învaţă făcând şi prin intermediul simţurilor;
  • Începe să recunoască relaţiile cauza-efect.caracteristici ale varstei de 3 ani

Dezvoltarea mişcărilor mari (motricitatea grosieră):

  • Va fi mai mobil şi mai încrezător în ceea ce poate face – aleargă cu încredere şi poate pedala o tricicletă;
  • Va avea mai mult control asupra direcţiei de mers sau alergat – îşi îmbunătăţeşte echilibrul;
  • Reuşeşte să se caţere;
  • Unii copii pot să meargă pe vârfuri sau să stea într-un picior până la 5 secunde;
  • Merge înainte şi înapoi cu uşurinţă;
  • Se apleacă fără să cadă;
  • Urcă scările alternând picioarele, poate chiar fără să se ţină de nimic;
  • Poate arunca o minge;
  • Poate prinde o minge cu mâinile în extensie;
  • Poate da cu piciorul într-o minge.

Dezvoltarea mişcărilor de detaliu (motricitatea fină):

  • Poate mânca dintr-o lingură fără să verse mâncarea;
  • Se poate spăla pe mâini, îşi poate usca mâinile;
  • Încă necesită puţin ajutor la îmbrăcare, dar se descurcă singur în cea mai mare parte;
  • Poate ţine creionul cu mai multă încredere; e mai uşor să descifrezi ce desenează;
  • Poate folosi foarfeca adaptată vârstei pentru a decupa;
  • Se descurcă mai bine să prindă obiecte mici şi să întoarcă paginile unei cărţi;
  • Copiază cercuri şi pătrate;
  • Desenează o persoană cu două până la patru părţi ale corpului;
  • Copiază câteva litere mari;
  • Construieşte un turn cu patru sau mai multe cuburi;
  • Înşurubează şi deşurubează capace mari.

Dezvoltarea limbajului:

  • Îşi poate spune numele şi vârsta;
  • Răspunde la întrebări simple;
  • Începe să formuleze propoziţii complete;
  • Vorbeşte clar în cea mai mare parte a timpului;
  • Înţelege ce i se spune;
  • Îi place să i se citească poveşti cu imagini – adesea o să solicite aceeaşi poveste de nenumărate ori;
  • Relatează cu cuvinte simple părţi de poveşti;
  • Vocabularul se îmbogăţeşte zilnic, deşi se poate să nu folosească noile cuvinte pe care le învaţă;
  • Înţelege cuvinte precum “în”, “pe” ori “sub” – poziţia obiectelor în spaţiu.

După cum ai observat, în articolul de astăzi ţi-am pregătit şi un infografic în care am rezumat informaţiile, să te ajute să îţi readuci aminte pe parcursul anului ce este relevant pentru copilul tău. Te invit să îmi scrii părerea ta despre el – e important să ştiu cum să organizez informaţia astfel încât să îţi fie cu adevărat utilă. De asemenea, orice experienţă pe care ai trăit-o legată de această vârstă poate fi împărtăşită pe această cale, aşa că lasă comentariul tău în rândurile de mai jos.

Ţine minte: informaţiile din acest articol nu reprezintă o alternativă la consultaţiile profesioniştilor. De asemenea, trăsăturile descrise nu sunt termene limită rigide, ele reprezintă media. Unii copii pot atinge anumite abilităţi mai devreme iar altele mai târziu. Tu decizi ce este “normal” pentru copilul tău, dar dacă întâmpini dificultăţi sau preocupări, ia legătura cu un specialist. De asemenea, încurajez dezvoltarea copiilor în ritmul lor propriu, valorizând fiecare pas pe care acesta îl face, fără comparaţii cu cei aflaţi la vărste apropiate!

Citește și

  1. 5 activități care îți pot ține copilul ocupat – 1-3 ani
  2. Temperamentul copiilor – de ce e important să știi despre el
  3. Despre puterea limbajului sau copilul care vorbește urât

Surse:
Web MD
– Centers for Disease Control and Prevention
American Academy of Pediatrics – Healthy Children

Ți-a plăcut acest articol?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi şi alte materiale interesante despre copii şi părinţi.

Cine e în spatele paginii Părinți în Tandem:

Andreea Gavenea
Mă numesc Andreea Găvenea și mă bucur să îmi fi găsit acel lucru pe care să îl fac pe o perioadă lungă de timp fără senzația că aștept cu nerăbdare să se termine odată săptămâna. Sunt psihoterapeut, lucrez la cabinetul meu de mai bine de 5 ani. Am lucrat mulți ani cu copiii, apoi am găsit o nevoie mai mare în a veni mai degrabă în sprijinul părinților. Pandemia m-a adus mai aproape de adulți, cu fel și fel de provocări ale vieții, oameni minunați care fac eforturi să se cunoască și să se accepte, să se înțeleagă și să descopere că pot relaționa sănătos. Ultimii ani am pus accent pe mămicie, în sensul că am studiat mult și am lucrat cu clienți aflați perioada perinatală - de la concepție până la un an al copilului (infertilitate, pregătire pentru naștere, nașteri traumatice, perioada post-partum și efectele ei asupra părinților și relației de atașament cu copiii). Mă poţi contacta pe mail, la adresa andreea.gavenea@parintitandem.ro.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lasă un comentariu
Fantezia locului sigurCu copilul la restaurant

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *